Hur påverkas vi av spelreklam?

År 2016 så gjordes det en analys av hur spelreklam som egentligen visas på svensk tv. Under 2014 så ökade spelreklamen i Sverige till det dubbla. Ökningen har sedan fortsatt stadigt under de senaste åren. Då all reklam har ökat generellt så har det även funnits mer utrymme för spel och casino reklam att ta plats i rutan. Så hur påverkas vi som ser denna reklam? Blir vi mer sugna på att spela? Riskerar vi att bli spelmissbrukare av denna typ av marknadsföring som online casinon använder sig av?

Enligt Svenska spels VD så finns det faror med att visa denna reklam. Reklamerna är ju trots allt till för att locka kunder med olika erbjudanden och bonusar vilket gör att fler och fler blir intresserade av att testa lyckan. I Sverige är det dessutom inte lagligt att göra reklam för vissa saker. Casinospel är en av dessa. Däremot så gör dessa förbud inte särskilt stor skillnad om inte kanalen sänds helt från Sverige. Idag har vi nämligen ett flertal kanaler som sänder från både England och Holland, samt kunder som vill köpa reklamplats  och som befinner sig utanför Sveriges gränser Hos dessa kanaler är det alltså fullt lagligt att göra reklam för sånt som annars är förbjudet i Sverige.
På ett sätt kan det alltså vara skadligt för de som ser denna reklam. Att de blir lockade in i spelvärlden med gratis pengar och gratis snurr. Eller folk som redan lider av spelberoende, de kan komma att se dessa reklamer som chanser att vinna tillbaka pengar som gått förlorade, men istället göra sin situation värre.

Denna reklam skulle däremot även kunna ge helt motsatt effekt. Istället för att folk blir intresserade av dessa erbjudanden så sållas de istället bort i alla dessa mängder av reklam som visas. Ser man samma sak om och om igen på tvn så tar man kanske inte längre in informationen utan den smälter istället bara in i bakgrunden. Hur denna reklam än påverkar oss så är den egentligen inte särskilt annorlunda jämfört med andra reklamer. All reklam är till för att locka till sig nya kunder. Att få sälja. Visst kan det locka till sig folk som får spelproblem. Men de reklamkampanjer som spelas på tvn om snabbmat kan istället locka till sig personer med viktproblem. Kanske den enda lösningen helt enkelt ligger i att sända mindre reklam på tv? Att låta folk leta upp sin egen reklam för produkter de är intresserade av på internet istället?